A Bucholcz Consulting számos ügyfele számára végez kutatást a vasárnapi zárva tartás érvénybe lépése óta. Jóllehet az első hetek reakciói mind vásárlói, mind kereskedői oldalról elsöprően negatívak voltak, a törvényalkotók joggal gondolhatták, hogy a hullámok elülnek, s a szürke hétköznapok idővel feloldják a feszültséget.
Több – többek között az Asia Center-nek, Premier Outlet-nek végzett kutatásunk – is rávilágított, hogy a látogatók zömét kimondottan hátrányosan érinti a zárva tartás, azonban azt nem tudtuk, hogy vajon hosszú távon keresnek-e megoldást a kimaradt, se láthatóan berögzül nap kiesésére, s ha igen, milyen utakon indulnak el ők és a kereskedők.
Nos, az üzletek még mindig zárva tartanak vasárnap, a látogatók pedig alkalmazkodni kényszerültek, igaz, nem úgy, ahogyan azt az ötletgazdák vélhetőleg prognosztizálták.
Kutatásainkból kiderül, hogy számos bevásárlóközpont, amely technikai vagy más okból nem tud nyitva tartani – még részben sem – elkezdte elveszíteni látogatói egy részét, és ezek a látogatók „átvándoroltak” olyan helyekre, ahol a vasárnapi bevásárlás legalább részben megoldható. Részletesen kikérdeztük, hogy a vasárnapi bevásárlást „kinek a terhére” végzik adott helyen, és komoly, néhol 40-45%-os kannibalizációt tapasztaltunk más, közeli kiskereskedelmi központok terhére.
Kiderült továbbá, hogy a „megkárosított” vásárló nem feltétlenül a várt átszokást választja egy másik napra, hanem tudatosan keresni kezdi a vasárnapi bevásárlási lehetőségeket – így a bevételkiesés nem feltétlenül tevődik át egy másik napra, megőrizve egy-egy pláza, üzlet fogyasztói kosarát, hanem bizony átszivárog más helyszínekre, akik joggal, s boldogan élvezik az elszívóerő hatását.
A látogatók médiafogyasztási szokásait elemezve kiderült, hogy szinte keresik azokat az üzeneteket, melyek információval látják el őket a vasárnapi bevásárlás lehetőségeiről és egyáltalán nem olyan hűségesek egy-egy kiskereskedelmi egységhez, mint ahogyan azt gondolhatnánk.
Ami pedig további kérdéseket vet fel, az nem más, mint hogy mikén reagálnak a bevásárlóközpontok, kereskedők? Azok, akikhez vasárnap átszoktak a vevők, vajon meg tudják-e győzni őket arról, hogy tartósan „átszokjanak”, vagy megmarad a vasárnapi zarándokút a nyitott helyek felé, s a hét többi napján minden marad a régiben?
Amennyiben többet szeretne megtudni a vasárnapi zárva tartás kereskedelmi hatásairól, keressen Bennünket elérhetőségink bármelyikén!