Számos ügyfelünk igényli, hogy mérjük marketing aktivitásának hatékonyságát, segítsünk megtalálni azokat a „business gap”-eket, ahol nemcsak a fejlődési potenciál látszik, hanem annak iránya és az azt támogató eszköztár is. Sokéves tapasztalatunk alapján állítottuk össze a következő listát. A teljesség igénye nélkül, de íme, pár pont, amit betartva garantáltan hatékonyabbá válik marketing tevékenységünk.

#egy // Csak a saját, meglévő vásárlóink, ügyfeleink viselkedését vizsgáljuk, és ehhez igazítjuk stratégiánkat. Ennek legnagyobb hibája, hogy tulajdonképpen a meglévő piacunkat szolgáljuk ki jobban, miközben nem törődünk új piacok meghódításával, arról nem is beszélve, hogy tágabb környezetünk ismerete sokkal pontosabban mutatja meg helyünket a piacon. Megoldás: ugyanazon paraméterek vizsgálata párhuzamosan a meglévő és az elérhető, de nem meglévő csoportokon, majd a két elemzés egymásra „fektetése”.

#kettő // A hiány hiánya is gyakori hiba, vagyis az, amikor kizárólag termékünk/márkánk/szolgáltatásunk meglévő tulajdonságaival foglalkozunk, és nem veszünk tudomást az ezzel szemben támasztott elvárásokkal. Ekkor ugyan nagyon határozott és tudatosnak tűnő kommunikációnk lesz, ám bizonyosan piacot veszítünk azok személyében, akik nem kapják meg tőlünk azt, amit elvárnak, valamint idővel ez piacvesztéshez is vezethet, amennyiben versenytársain megadják mindazt, amit az ügyfél nálunk hiányol. Megoldás: fogyasztói hiánylista készítése, méghozzá rendszeresen, hiszen nem csak mi vagyunk jelen a piacon. Erre számos „okos” megoldás létezik, mi egy nagyon gyors, kvantitatív, online módszert javaslunk, ám ennek offline verziója is tökéletesen megfelelő.

#három // A kreatív koncepciót a saját ízlésünk, vagy a management ízlése alapján vezetjük be. Ezt nagyon kevesen vallják be, mégis igen gyakori hiba. Miért is? Ilyenkor nem vesszük figyelembe, hogy a valós célcsoport hogyan reagál üzeneteinkre. Egyáltalán megértik-e, képesek-e dekódolni azt? Mi marad meg a fejekben befogadás után és vajon tényleg azt a hatást váltják e ki üzeneteink, amit átadni szerettünk volna? Megoldás: a kreatív koncepció előtesztelése, méghozzá nem csak a meglévő, hanem eddig el nem ért csoportokon „okos” módszerrel, tehát nem feltétlenül költséges és időigényes fókuszcsoport kutatással, sokkal inkább magas elemszámú, speciális, gyors kvalitatív módon.

#négy // Marketing mix bebetonozódása, berögzülése. Marketing mixünk hatékonysága folyamatosan változik, miközben nagyon könnyű egy, már beváltnak hitt rendszerbe beleragadni. A veszély, hogy egyes elemek hatékonysága csökken, így a fajlagos hatékonyság is romlik és jól performáló eszközökkel kipótoljuk a kevésbé hatékonyakat. Megoldás: marketing-mix hatékonyság mérés és a trendek figyelembe vétele. Rengeteget spórolhatunk, akár egyetlen, a marketing-mixben felesleges eszköz kiemelésével, lecserélésével.

#marketinghatékonysag #marketingmix #smartresearch #BucholczConsulting #okoskutatas #managementskills #marketanalysis #piacvizsgalat #hatekonysag

Categories: Hírek