Legyen az egy Nivea krém, méregdrága Omega karóra vagy egy sportos Puma ruha – a gyártók márkáiknak saját üzleteket építenek, mindezt azért, hogy a piacon a saját szájuk íze szerint jelenhessenek meg. Sőt, még a legnagyobb kereskedelmi láncok is egyre kevésbé bíznak már a sok márkát egy ernyő alatt kínáló áruházakban.

Peek-Cloppenburg-store-dan-pearlman-Stuttgart“A trend erősen a monostore irányba tart”, állítja a Spar European Shopping Center (SES) vezére, Markus Wild. Azt, hogy milyen lehetőségek rejlenek a gyártók saját, zárt értékesítési láncaiban, vagy internetes értékesítési rendszereiben, tökéletesen példázza a Nespresso, vagy az Apple sikere. Ezek a példák ragadósak – a világ legnagyobb online áruháza az amazon példának okáért Seattle-ben nyitotta meg első saját márkaboltját így próbálva megalapozni egyéni kiskereskedelmi arculatát.

A szakzsargonban multibrand-üzleteknek hívott áruházak Wild szerint egyre nagyobb nyomás alá kerülnek. Kutatásai alapján a bérlői mix és az üzletméretek a bevásárlóközpontokban és bevásárló utcákban komoly változáson mennek keresztül. Mindehhez hozzáadódik az egyre nagyobb szeletet kihasító internetes kereskedelem, ahol karosszékünk kényelméből választhatjuk ki a legkedvezőbb ajánlatokat. Ez leginkább az elektronikai, híradástechnikai cégeket érinti, akik egyre hatalmasabb összegeket költenek online áruházaik kialakítására.

online-shopA spórolásnak gyakran és egyre növekvő mértékben esnek áldozatául a bevásárlóközpontok üzlethelyiségei, a legutóbbi példa a német Thalia könyvkereskedelmi hálózat, amely szinte a teljes kiskereskedelmi bérleményét felmondta. A legmenőbb kereskedelmi tanácsadók, mint például Györffy Péter meggyőződése, hogy a legdinamikusabban fejlődő online kereskedők a hagyományos utcai, vagy bevásárlóközpontokban koncentrálódó forgalmat mély zuhanásba taszítják: “Bármiben lefogadom, mindez a következő öt év alatt bekövetkezik.”

Wild természetesen erről hallani sem akar. Még ha a nagy kereskedőházak kisebb bérleményekbe is kell, hogy költözzenek, az egyedi márkaboltok száma továbbra is növekedési pályán marad.

A cikk a Kurier Online tanulmányának felhasználásával készült.

Categories: Hírek