Vajon valóban nő a vásárlási kedv attól, hogy egy üzletbe lépve kedvencnek hitt illatunk csapja meg orrunkat? Tényleg megvesszük azt a ruhát is, amelyet nem akarunk, csak mert úgy érezzük, mintha egy éjszakai lokálban lennénk? És valóban léteznek torzított tükrök az előre hűtött próbafülkében? A Napikutatás első része a kiskereskedelem apró trükkjeinek világába kalauzol el Benneteket. Steve Collins, a brit JHP szakértőjének Oxford Street-en tett látogatásának tanulságait és a következő évek trükktrendjeit a Kurier Online tanulmányának felhasználásával tesszük közzé.

Bizony, a látszat néha csal. A nadrág az üzletben sokkal jobban áll mint otthon. A tükör slankít, a fények jótékonyan ápmirrorolnak, s takarnak. Mindez nem véletlen, a kereskedőknek mélyen bele kell nyúlniuk a bűvészkalapba, hogy bennünket újabb és újabb vásárlásra ösztönözzenek, állítja Steve Collins kiskereskedelmi guru, aki egy alapos, Oxford Street-en tett shopping turnét követően osztotta meg velünk tapasztalatait. Kuncsaftjai között nem kisebb nevek szerepelnek, mint a DKNY, az Esprit, a Swarovski vagy az Interspar. “Ma már álmokat értékesítünk”, mondja Collins. A siker immár apróságok, nüánszok kérdése, a megfelelő illat vagy zene megválasztása. “A vásárló, látogató szinte azonnal elfelejti ezeket a részleteket, ám az üzletben jól érzi magát, tovább marad, és vásárol.” A jó érzetet még a megfelelő klimatizáltság is befolyásolja, különösen a divatüzletekben. A menedzserek nyáridőben gyakran túlhűtik a próbafülkéket, hogy a vásárló frissnek érezze magát, és tovább bírja a gyűrődést.

Táncoló modellek

Vannak olyan márkák is, amelyek még a reklámtáblákról is lemondanak. Az amerikai csúcsbrand Abercrombie & Fitch termékeit fényreklámok, irányítótáblák és óriásplakátok nélkül is megtalálják a vásárlók. Lágy háttérzenéről szó sem lehet, a bejárattól száz méterre lüktet a “La gente esta muy loca”, közelebb érve táncoló modellek keltenek party-feelinget, a bejáratnál pedig félmeztelen, kocka hasú fiúk fotózkodnak az addigra elalélt hölgyekkel. Az elsötétített kirakatokban csupán egy-egy lámpa világítja meg a termékeket, az aprólékosan összeválogatott pólók olyanok, mint egy-egy műtárgy a múzeumban. Ugye ismerős, amikor sajnálkozva nézzük a parfümériában a tucatnyi illat kipróbálásától tüsszögő rohamot kapó vásárlót? Az üzletek szellőző rendszereit a márka saját illataival töltik meg, ami így szinte beleég a látogató orrába, aki azon kapja magát, hogy automatikusan nyúl a kasszánál kiállított üvegcséért. Na ja, a termékkihelyezés fél siker, tartják a szakemberek.

Selyem és szendvics

Érdekes és tanulságos lehet a legnagyobb brit divatcsoport, Arcadia-hoz tartozó lánc, a Top Shop példája, amelynek üzleteiben Collins szerint a látogató mindent, de tényleg mindent megkap, ami a szombat esti bulihoz szükséges: a termékeket témák szerint mutatják be, mintha egy lokálban járnánk, ahol megmutathatjuk magunkat, megbeszélhetjük az esti programot a barátnőnkkel, sőt, akár beülhetünk a fodrászhoz, vagy a manikűröshöz is. Collins szerint ez a központi, tematizált koncepció a közeljövőben erősen fel fog futni, és minden üzletnek markáns, azonnal beazonosítható stílusa lesz.

Persze, aki a kasszánál várakozik, nem szabad, hogy megéhezzen. A kasszánál kígyózó sorok – a várakozási hajlandóság persze országonként változó – számára különböző dobozokban várakoznak az apró kis sütemények, gumicukrok.

Egy másik érdekes trükk a meglepetés, tartja Collins. Vannak üzletek, ahol teljesen váratlanul egy építési területbe futunk, ahol egy dobogón félig kész faház áll, melyet körbeleng a frissen vágott fa illata, de találkozhatunk feldúlt hálószobával, vagy lemezbolttal is.

 

Következő cikkünkben a Spar European Shopping Center (SES) igazgatója, Marcus Wild osztja meg gondolatait arról, hogy miként törnek be a gyártók a kiskereskedelmi piacra saját márkaüzleteikkel.

 

Categories: Hírek